Op volle toeren en sluisjes die we zelf moeten bedienen

19 september 2018 - Beaujeu-Saint-Vallier-Pierrejux-et-Quitteur, Frankrijk

Ook vandaag vroeg uit de veren. Kopje koffie een een thee en we staan weer op het dek. De zon is nog niet echt op maar de stad is verlicht en zo maken we onze uitstel kilometers. Vandaag staan er weinig sluizen op het programma dus moeten we kunnen opschieten. De tank is vol dus op volle toeren over de Saône. De lunch bestaat uit de resten van de spaghetti van gisteren...heerlijk! Rond een uurtje of 14:00 komen we bij de eerste sluis die we zelf moeten bedienen. Een kleine impressie: je komt aanvaren, er hangt een lijn gespannen over het water op ongeveer een meter of 4 boven het water, in het midden hangt een soort tuinslang (rubberen slag van ongeveer 3 cm doorsnede) naar beneden. Op een bord staat in het Frans, Engels en Duits 1 keer draaien. Dus aangekomen bij de slag (een soort van fiets hem erin, idee) begin je te draaien aan die slag. Je hoort echter niets en je voelt ook niet een soort schakelaar omslaan. Echter op stoplicht bord van de sluis gaat een oranje lampje knipperen. Dit houdt in dat de sluis gaat zorgen dat uiteindelijk de deur open gaat. Hierna vaar je naar binnen en hangt halverwege een stalen stang in de sluis die je omhoog moet duwen. Dat gaat er een bel en dat betekent dat de sluis dicht gaat en alles werkt en daarna kun je weer verder varen. Na een paar keer ging het steeds beter en sneller. Sommige van doe sluisjes waren max. 5 meter breed. De boot is +/- 4,20 dus heel veel ruimte over was er niet. Gelukkig hebben we een goede schipper aan boord. Deze sluisjes gaan echter om 19:00 uur dicht dus we liggen nu stil bij de volgende sluis. Deze gaat om 07:00 uur weer open dus we kunnen morgen een beetje uitslapen....wel 160 km gevaren. Nieuw dag record.