E. Manuelle

28 september 2018 - Donjeux, Frankrijk

De wat oudere lezer zal bij de titel wellicht mooie jeugdherinneringen krijgen.....echter bij ons op de waterkaart betekende het toch wat anders. Dit staat voor ecluse manuelle...of te wel handmatig bediende sluizen. In ons geval lagen we net voor dergelijke sluis en dat betekent dat er pas om 09:00 iemand komt (kantoortijden). Aangezien er eerst een schip naar boven moest was onze eerste schut pas om 09:30. Een dame was alle sluisdeuren aan het dicht draaien en daarna de luiken van de andere deuren open zodat het water eruit kon daarna moesten de deuren aan de andere kant weer open gedraaid worden. Kortom een arbeidsintensieve handeling die best lang duurde. Aangezien het ook nog een leuke jonge dame betrof, schoot eerste matroos Bram haar te hulp op commando van schipper Marc want we hebben haast. Ze was erg blij want dit scheelde de helft van haar tijd...aangezien het 6 op een volgende sluizen betrof. Scheurde Bram met haar in de auto naar de volgende sluis om daar alles al klaar te zetten zodat schipper Marc gelijk kon doorvaren waardoor we toch wat tijdwinst boekte. Alysia was ons zeer dankbaar want het was al behoorlijk warm. Na deze sluizen was het wederom alles met de afstandsbediening. Nog wel even moeten bellen met de VNF want er was een brug die niet bemand was maar die ook manuelle bediend moest worden. Waren die 3 jaar Frans bij meneer Mineur (ja zo heet hij echt) toch nog zinvol. Vandaag wederom 50 km en nu 24 sluizen gedaan ondanks dat we 2,5 later begonnen dan normaal. We liggen nu wederom voor een manuelle brug. Dus we kunnen wederom uitslapen. 7uur eruit en om 08:00 varen en wederom de Franse lessen ophalen voor het openen van de brug.....

1. Sonja:
    28 september 2018
    Ik volg jullie op de voet hoor mannen!! Een gouden duo zijn jullie 😊 zo blij dat jullie de boot weer in beweging hebben gekregen! Het gaat wellicht minder snel dan de eerste 500 km, maar beter dat dan stil liggen. Veel succes nog de komende tijd! Liefs Sonja
  2. Charlotte:
    Goede bootcamp! Jullie komen super afgetraind en vloeiend Frans sprekend weer terug. 😁 veel succes. Liefs Charlotte