Nieuw kanaal, Canal lateral a la Marne.

30 september 2018 - Épernay, Frankrijk

vandaag begon onze ochtend om 06:15 zodat we om 07:00 uur gelijk de eerste sluis konden pakken. Helaas hadden we niet goed gekeken in het boek want we hadden 2 uur langer in bed kunnen blijven liggen.....zondag is in dit gedeelte van Frankrijk uitslapen en eerder stoppen. De sluizen werken dan van 09:00 tot 18:00. We hebben het Canal Champagne et Bourgogne om 11:30 verlaten en zijn toen het Canal lateral a la Marne opgedraaid. Dit kanaal had weer de ouderwetse draaistang voor de sluis. Na het draaien kregen we gelijk dubbel rood (dit houdt in dat de sluis buiten werking is). We konden dus gelijk bellen. Eerlijk is eerlijk we waren snel. Na ongeveer 10 min stond er een auto van VNF en werden we handmatig geschut. Bij sluis 6 op dit kanaal moesten we weer bellen want ook hier kregen dubbel rood maar ook hier waren ze er na 20 minuten. In sluis 7 wilde de deuren na het schutten niet open. Maar Marc had hoer een goede oplossing voor. Effe zelf rukken aan de deur. Dit werkte prima. Met een beetje gezonde Hollandse spierkracht en Franse verouderde sluizentechniek ging de deur als nog open. Sluis 9 was bij het plaatsje Charlons-en-champagne. Deze sluis werd nog met de hand bediend. De dame in kwestie was echter ook de dame die ons telefonisch had geholpen bij sluis 6. Hierdoor wist ze hoe snel we gevaren hadden. Het kanaal kent namelijk een maximale snelheid van 6 km per uur. Wij voeren maar een klein beetje harder en met wat charme van onze kant was er verder ook niets aan de hand. Vandaag hebben we 66 km gedaan en 18 sluizen met 3 uur minder varen dan normaal. We zijn tevreden. Dit kanaal is wel met een liniaal gegraven. Een lange rechte lijn. Erg saai maar het schiet wel op. Morgen komt Tom Bram aflossen in de loop van de dag.

1. Remy:
    30 september 2018
    Op naar Parijs! Zet hem op mannen. Leuk jullie verhalen te lezen. Groet en behouden vaart toegewenst Remy
  2. Marijke:
    1 oktober 2018
    Goede morgen , hopelijk is de wissel goed gegaan en zijn jullie weer onderweg !
    Succes en goede vaart , op naar Nederland !!!
    Mooie foto’s hoor !ik vaar zo een heel klein beetje mee xxx
  3. Els:
    1 oktober 2018
    Wauw, het is wel een tocht met hindernissen! Maar ook een reis om nooit te vergeten!
    Heel veel succes!
  4. Peet:
    6 oktober 2018
    ziet er fantastisch uit!!! Tot snel. X
  5. Linda Coonen:
    7 oktober 2018
    Veilig thuis gekomen? Het ziet er prachtig uit een om niet te vergeten.